• 0

Beginnen met hardlopen? Zo pak je het aan!

Je bent een beginnende hardloper en jouw focus is om je lichaam te laten wennen aan het lopen en het opbouwen van je conditie. Maar hoe moet je nu precies beginnen? Wat voor loopschema is nu écht haalbaar en hoe voorkom je overbelasting? En wat voor hardloopgear heb je precies nodig om je doelen te halen? Maak je geen zorgen, we helpen je graag op weg. Jouw run start bij RunningDirect!

Het uitzoeken van de juiste loopschoenen

Stap 1

Het uitzoeken van de juiste loopschoenen

Alles over het uitzoeken van de juiste loopschoenen

De juiste loopschoenen

Als je net begint met hardlopen, is de kans erg groot dat je op dit moment op zoek bent naar het juiste paar loopschoenen. Je loopt op een harde ondergrond, waardoor gewrichten flink wat te verduren krijgen. Loopschoenen zijn zodanig ontworpen dat schokken goed op worden gevangen en hierdoor de impact aanzienlijk wordt verminderd, Normale sportschoenen hebben vaak geen of te weinig demping om deze schokken goed op te vangen.

Neutrale of antipronatieschoenen?

De loopschoenen die je nodig hebt, wordt bepaald door je afwikkeling tijdens het lopen. Er is sprake van overpronatie wanneer de voet te veel naar binnen kantelt. Als gevolg hiervan wordt een groot deel van het gewicht gedragen door de binnenkant van de voet. Dit kan leiden tot verschillende blessures en daarom is het bij overpronatie erg belangrijk om de juiste antipronatieschoenen te gebruiken die de voet de juiste ondersteuning geeft.


Een neutrale afwikkeling is wanneer je geen hogere of extra belasting op de binnenkant van de voet zet en dus geen behoefte hebt aan extra ondersteuning. In dit geval kun je kijken naar neutrale loopschoenen

3 loopschema's voor beginnende hardlopers

Heb je op basis van de afwikkeling van je voeten een passend paar loopschoenen gekocht en kun je niet wachten om ze uit te gaan proberen? Zorg ervoor dat je het hardlopen rustig op gaat bouwen en dat je werkt met een gebalanceerd hardloopschema. Het laatste dat je wil, is dat je tijdens het lopen pijntjes voelt, die kunnen leiden tot een vervelende blessure. We hebben samen met Hardlopen.nl onze krachten gebundeld en drie toegankelijke loopschema's voor je samengesteld.

0 - 5 kilometer

In 12 weken

Download het schema

0 - 10 kilometer

In 12 weken

Download het schema

3 - 5 kilometer

In 6 weken

Download het schema